BRITA filosofi och BRITA Compliance
Vad skiljer vårt företag åt, vilka är våra mål och hur vill vi arbeta tillsammans?
BRITA-filosofin ger svaren på detta. Förutom vår identitet, vision och mission innehåller den våra kärnvärden och våra viktigaste övertygelser. Vår efterlevnadskultur säkerställer också efterlevnad av lagar, förordningar och etiska standarder längs hela leveranskedjan.
BRITA filosofi

Vår identitet
WIR sind BRITA. En global familj. Vi har åtagit oss att skapa en positiv och hållbar inverkan på vattenvärlden.
Vår vision
Vi kommer att förändra hur människor dricker vatten på ett hållbart sätt.
Vårt uppdrag
Vi erbjuder alla den bästa dricksvattenupplevelsen enligt deras individuella förväntningar.
Våra kärnvärden
Tänker i generationer
Förtroende och respekt
Mångfald
Personlig utveckling
Resultatorientering
Smidighet
Ansvarsskyldighet
Följ BRITA
Vi lever med socialt ansvar
På BRITA är vi engagerade i ett rättvist samarbete. Vi strävar efter att leva upp till våra egna höga standarder och värderingar i allt vi gör. Att följa regler och lagar är en självklarhet för oss. Vårt mål är att alltid agera med integritet för att skydda vårt företag, våra anställda och alla som arbetar med oss – inklusive varumärket BRITA.

Vår uppförandekod innehåller tydliga regler som gäller för alla anställda i BRITA-koncernen. Denna kodex är bindande för våra interaktioner och utgör grunden för all affärsverksamhet.
Men för oss innebär efterlevnad mer. Det innebär också att ta ansvar för vad som görs i vårt namn. Vi förväntar oss rättvisa och värdiga arbetsförhållanden från våra affärspartners längs hela leveranskedjan. Vi förväntar oss också att de prioriterar skydd av miljö och klimat lika mycket som vi gör. Därför har vi formulerat tydliga krav i vår uppförandekod för leverantörer. Efterlevnad av denna kodex är ett krav för ett avtalsförhållande med BRITA.
Vi tolererar inte några kränkningar av de mänskliga rättigheterna, vare sig i vårt företag eller i våra leverantörskedjor. De åtgärder vi vidtar för att identifiera och hantera kränkningar av de mänskliga rättigheterna i ett tidigt skede beskrivs i vår människorättspolicy och i vårt årliga uttalande om de mänskliga rättigheterna.
Vi har skapat BRITA Whistleblower System för att förhindra eller reagera på lämpligt sätt på brott mot mänskliga rättigheter och lagar, vår uppförandekod och andra BRITA-policyer. Detta system ger våra anställda och alla affärspartners möjlighet att kontakta oss om de misstänker tjänstefel inom BRITA-koncernen eller i våra leverantörskedjor – anonymt om de så önskar. Vår arbetsordning reglerar noggrann hantering av all inkommande information och dess strikt konfidentiella behandling.